FAQ - Vraag

Gesteld door: John Tims

Woonplaats: Mijnsheerenland

Ik heb nu sedert twee jaar een buitenzwembad van 5 x 10 meter hetwelk werd aangelegd door de firma Heytec uit Numansdorp. Eind Juni/begin Juli kregen wij na zo’n jaar gebruik, een storing aan onze zout-electrolyse chlorinator regeling, een Combi Astral Sel-pH. Navraag bij de advocatuur geeft aan dat deze apparatuur overal, ook de veel goedkopere concurerende apparatuur, met 2 jaar garantie wordt geleverd. De regelkast is naar Spanje gestuurd (Heytec info) om te worden gecontroleerd/ gerepareerd. Mij werd voorts medegedeeld, dat het apparaat stuk was en niet meer kon worden hersteld, omdat de electronica-plaat niet meer werd geleverd. Allemaal nogal vreemde zaken, maar goed. Sindsdien heb ik ondanks diverse pogingen geen contact meer kunnen krijgen met de firma Heytec en ik heb geen electrolyse regeling, zelfs het kapotte apparaat is niet terug. Mijn vraag is nu, is deze info correct en zo ja, wat doet U als leverancier hieraan, gezien het feit dat de aparatuur 2 jaar garantie kent? Gaarne per omgaande bericht

Antwoord:

betreffende het garantieverhaal: Europees hanteert men een termijn van 2 jaar, echter geeft de Nederlandse overheid de Nederlandse ondernemers de vrijheid om een maximale garantietermijn aan te houden van 1 jaar. dit kunt u teruglezen in de algemene voorwaarden van uw leverancier. in de praktijk komt het er vaker op neer, dat er zeker van een coulanceregeling sprake kan zijn mocht een fabrikant een ruimere termijn hanteren. uiteraard altijd en immer afhankelijk van oorzaak en gevolg en afspraken die tussen consument en leverancier werden gemaakt. mijn advies luidt in dergelijke om met uw leverancier contact op te nemen en naar een coulante oplossing voor beide partijen te zoeken.